כחול | מגזין השייט והספורט הימי

מגזין השייט והספורט הימי 2022 // ינואר 89 ' גליון מס אליפות ישראל 2021 ליאכטות

רוצה לקבל מאיתנו את הגליון הבא ישירות לתיבת הדואר האלקטרוני? רוצה לקבל הטבות, מבצעים והנחות? לחץ כאן להרשמה לרשימת התפוצה שלנו

רכישת ביטוח מעולם לא היתה קלה יותר! לרכישה מיידית לחץ כאן ניתן לרכוש בכל שעה, ובכל מקום בישראל, גם ביום שבת בבוקר! בכפוף לתנאי הפוליסה סייגיה והחרגותיה | טל"ח הגעתם לסירה וגיליתם שאין לכם ביטוח בתוקף? מהיום, רוכשיםביטוח בקליק! והמחיר? תופתעו לגלות! נכנסים לאתר אינטרנט תעודת הביטוח אצלכם בנייד תוך מספר דקות בודדות! ממלאים טופס קצרצר

* חברת ש.אל ציוד טכני בע״מ רשאית להפסיק או לשנות את תנאי המבצעים בכל עת וללא הודעה מוקדמת * ט.ל.ח. 31.12.20 המחירים ללא מע״מ ולתשלום מזומן בלבד! בתוקף עד

2022 ת ו כ ן עניינים // ינואר 89 ' גיליון מס 22 מבחן ים MANGUSTA GRANSPORT 33 7 מדור העורך | המאמר של קדר 8 ליאור סופר מיכל קדר | אורח מהים 10 ימאות אמיתית | תמונה פותחת 36 מטפסים על התורן | מדור טיפ לשיט בן זיגלשטיין 38 השיט בכינרת בפריחה: | מדור ספורט ימי זה הזמן לחשוב קדימה אור שקד 40 לא מפליגים בחוף מוכרז | מדור משפטי עו"ד אורי צחורי 42 משפחה על יאכטה | מדור ספר מיכל קדר הפלגה במפרץ אילת שלומי איובי הצלת חיים באמצע האטלנטי עומר קנז MANGUSTA מבחן ים יורם ינאי GRANSPORT 33 חוצים את תעלת קיל לאורכה מרינה קרן ושי גורביץ תל אביב יפו מפליגה בדובאי גל קדר | 12 | 18 | 22 | 28 | 32 12 הפלגה במפרץ אילת

ועדת העל לנושאי תכנון עקרוניים של משרד הפנים החליטה, בניגוד להמלצת ועדת מומחים שהיא עצמה מינתה, שלא לאשר את המלצות המומחים להקמת מרינות בחיפה, חדרה, נתניה ובת ים - ראשון לציון. הוועדה אישרה את המלצות הוועדה להקמת מרינה בנהריה. עוד אישרה הוועדה את הקמת המרינה במעגן רידינג בתל אביב אך מבלי להאריך את שובר הגלים. משמעות אי הארכת שובר הגלים הינה אישור בניית מרינה שאינה יכולה לתפקד, כלומר אישור ריק מתוכן. בכך נכנעה הוועדה לדרישות הירוקים. נושא בניית מרינות חדשות עובר לוועדת התכנון העליונה. אנו תיקווה שנצליח הן להסביר לוועדה בה חברים כל משרדי הממשלה הרלוונטיים שמרינות הם לא 'מגרש חנייה ליאכטות' כפי שטענה יושבת ראש הוועדה אלא פתח יציאה לים למאות אלפי אזרחים: שייטים וגם עמך ישראל שרואים בים את השטח הפתוח הגדול במדינה ורוצים להנות ממנו. באותו ענין, כבר מספר שנים שמספר החופים סביב הכנרת, המאפשרים אחסון כלי השיט והשקתם, הולך ומצטמצם. כיום ישנם כחמישה חופי אחסון סירות סביב הכינרת, אולם גם מספר זה הולך ומצטמצם לאור פיתוח מיזמי תיירות ומלונות בחופי הכינרת. ההיצע הנמוך מאפשר לבעלי החופים שנמצאים בבעלות פרטית לגבות מחירי אחסון מופקעים תמורת העגינה או האחסנה היבשה בחוף. אנחנו חושבים שגם לבעלי סירות וחובבי הספורט הימי המוטורי יש זכות להנות מהאגם היחידי המאפשר ספורט זה במדינה. הפתרון פשוט! מינהלת הכינרת צריכה לפתוח יותר נקודות השקה לכלי שיט לאורך האגם, אחסון כלי השיט במידה ואין חוף הסמוך למים יכול להתבצע גם במגרשים עורפיים ולא על קו המים. בקיצור, קצת יוזמה ורצון טוב של מינהלת הכינרת. ויש גם בשורות טובות! אמנם אין בישראל מעקב מסודר ומספרים מדויקים על מספר כלי השיט הנמכרים מדי שנה על ידי חברות ישראליות, אבל משיחות רוחביות נראה כי השנה הייתה שנה מצוינת לענף. הרבה כלי שיט חדשים נקנו ברחבי הים התיכון על ידי ישראלים, אשר משייטים ברחבי הים התיכון ואף מעבר לו. גם שוק סירות המנוע ואופנועי הים רתח וכמות כלי השיט החדשים שנכנסו לארץ גדלה בהשוואה לשנים קודמות. אלו בהחלט חדשות משמחות. אגב גם בעולם נרשמה צמיחה מאסיבית בענף. לקורונה מסתבר, יש גם צדדים חיוביים. שייטות ושייטים שלא קנו יאכטות הציפו את חופי הים התיכון ביאכטות שכורות. בשיחות שערכנו עם קולגות לענף השיט ברחבי הים התיכון, ציינו רובם כי השפה העברית נשמעה השנה במרינות הרבה יותר לעומת שנים עברו. מדיניות השמיים הפתוחים והחיסונים והעובדה שהרבה שייטים זרים העדיפו לבטל את חופשות השיט שלהם אפשרו לנו הישראלים לטוס חופשי ולהפליג היכן שרק נרצה. ועכשיו, כאשר החורף מכה בנו בעוצמתו, אני מזמין את כולם להמשיך ולהפליג בארץ. מצאנו יעד חדש שהרבה ישראלים לא מכירים, במרינה של אילת כבר עגנתם? שתהיה לכולנו שנה טובה ושקטה! הפלגות חורף שקטות ורגועות! 2022 ינואר | 89 גליון מס' 22 השנה ה־ גיורא קדר עורך אחראי: גל קדר עורך בפועל: מיכל קדר מו"ל: שלומי איובי, שי גורביץ, משתתפים: בן זיגלשטיין, יורם ינאי, עו"ד אורי צחורי, מיכל קדר, עומר קנז, מרינה קרן, אור שקד 03־6950950 טל' מנויים: ,159 יגאל אלון כתובת המערכת: 6744367 תל־אביב 03־6950950 טל' kaddar@kaddar.com עידית יצקן וענת לוסטינגר עיצוב גרפי: iditanat.com סטודיו אין המערכת אחראית לתוכן המודעות כל הזכויות שמורות © גל קדר צילום שער: 2021 אליפות ישראל ליאכטות --- "BLUE" The Israeli sailing & sea sport magazine EDITOR IN CHIEF: Giora Kaddar MANAGING EDITOR: Gal Kaddar PUBLISHER: Michal Kaddar 159 Igal Alon st. Tel-Aviv 6744367 ,Israel Tel +972-3-695-0950 kaddar@kaddar.com אתר המגזין באינטרנט WWW.KACHOL.COM // המאמר של קדר >> מסתיימת בשתי בשורות לא 2021 שנת טובות לאוהבי השיט בישראל מגזין השייט והספורט הימי 7 כחול /// 2022 ינואר

אלבום פרטי צילום מיכל קדראורח מהים בנים (הראשון 2 ליאור סופר, נשוי ואב ל־ כבר בחיל הים), חובל מיל. בחיל הים, ממקימי ביה"ס לשייט דרך הים. ניהל את חברת תלתנית, יבואנית ספינות ומספנה, ,Lloyds בוגר קורס שמאות ספינות של עוסק בתיווך ומכירת כלי שיט בארץ ובחו"ל איך עברת את תקופת הקורונה? תקופת הקורונה החלה עם חשש גדול עקב עצירת המסחר והייצור של כלי השיט בעולם, ומבחינתי האישית החשש התעצם עקב הפרידה מחברת תלתנית, שנה. יצאתי לדרך 20 בה עבדתי מיום הקמתה ובמשך כ חדשה והיום אני בעל עסק משלי למכירת כלי שיט. השוק העולמי גילה רעב של ממש לכלי שיט, כפתרון לא רק "לשייטים ברוח" אלא גם ל"תיירים בנפשם" שחיפשו בית נופש זמין ומרוחק מהקהל. הדרישה כיום היא לכלי שיט בכלל וכתוצאה מההאטה בייצור כלי שיט חדשים, גדל הביקוש לכלי שיט יד שנייה, מפרשיות, מנועיות ובעיקר קטמרנים, בצורה מפתיעה ומפליאה. 30 אתה מלווה את ענף השיט הישראלי למעלה מ־ שנה. מה עיקר השינויים שעברו על הענף לדעתך? כניסת בתי הספר "המודרניים" לשיט (נמל ת"א הישן עם 'שיא גל' ו'אזימוט' ובהמשך עם הקמת 'דרך הים' במרינה הרצליה) היוותה קפיצת מדרגה ששינתה את אופי השוק הישראלי - מסקיפרים 'מלוחים' חלקם בוגרי האגודות הימיות, ל'סקיפרים .'30 חדשים' בוגרי 'משיט המעבר והגידול לוו בשינויים פיזיים מ'סירות קטנות' ל'יאכטות' וממעגנות דייגים צפופות ומיושנות למרינות חדישות בסטנדרטים בינ"ל. הענף גדל והשתנה במידה רבה גם בזכות 'התיירות הימית' היוצאת כדוגמת ה'פלוטילות' ופעילויות 'מועדוני השיט' שהובילו בתי הספר השונים. הענף ממשיך לצמוח בתמיכת יבואני הציוד הימי, מבטחי כלי שיט ושייטים פעילים דומיננטיים, שלא מרפים 'מרוח הים' של פעם אבל סופר יאכטות חדשות מכניסים בצילם ולצידם 'שייטים ירוקים' שצומחים לתוך שיוטי ומשטי היאכטות ופעילויות נוספות כמו הרצאות בזום של בתי הספר (כדוגמת תשוט, סיילור, שיא־טיים ובלו וויב) שניתנות לציבור הרעב והגדל הזה. ההרצאות מוסיפות נופך מודרני ומעודדות שייטות ושייטים נוספים להיכנס לעולם השיט. 'הרחבת הארץ' דרומה וצפונה בזכות מועדוני השיט באשקלון, אשדוד, חיפה ועכו, הגבירה את חשיפת הקהל והנגישה את לימוד השיט ואת היכולת להשתתף בו. אין ספק שהשינויים שצמחו בענף לוו גם בשינויים בגישת רספ"ן ומחלקת כלי השיט וכך צמח לו ענף פעיל מאד במדינה חסרת מפרצים. היא שנת שיא בשוק מכירות 2021 אומרים ששנת היאכטות בישראל, האם זה נכון לדעתך? זוהי שנת שיא במכירת כלי שיט בעולם בכלל ומן הסתם גם בבריכה הקטנטונת שלנו. בעיקר בגלל המחסור בכלי שיט חדשים והרעב הגדול ל'צימרים צפים'. מחירי כלי השיט החדשים התייקרו באחוזים נכבדים ובכל זאת הביקוש גובר (בינתיים) על ההיצע. ליאור סופר 2022 י נ ואר /// כחול 8

מה הוביל לדעתך למצב זה? בארץ יש חוסר במקומות עגינה לכלי שיט הבאים מבחוץ, לצד מיסוי כבד לכלים שמיובאים ארצה. מצב זה הוביל לעלייה דרמטית במחירי הכלים הקיימים כאן. יחד עם זאת, בשקלול נכון של הזמן הדרוש למציאת כלי בחו"ל, המיסוי הכרוך בהבאתו והיתרון של כלי מקומי - 'כאן ועכשיו', מביאים גם את 'מחירי השיגעון' ל'סף של הגיון'. מהי נוסחת הקסם לחיבור בין מוכר כלי שיט לבין הברוקר שמוכר לו את כלי השיט? זה ישמע כקלישאה: אמינות, שקיפות במידע והמון סבלנות. הלקוח תמיד ירצה הרבה מידע על מספר ספינות, ולא תמיד זה מסתיים במכירה. הברוקר צריך לשקף נכון את מצב השוק, לאתר כלים מתאימים לצרכים ולתקציב, לעקוף מהמורות כמו מגבלות בטיסה בתקופת הקורונה, חוסר במקומות עגינה, ומחירים שעולים מעלה מדי יום (בתקופה האחרונה זה המצב). שרק השתחרר 25 איזה טיפ היית נותן לליאור בן ה־ מצה"ל ורוצה להיכנס לעבוד בענף השיט? לעבוד כמדריך שיט בבתי הספר השונים, כאיש תחזוקה באחת ממספנות היאכטות, וללוות פלוטילות, לשרת כסקיפר מלווה לבעל כלי שיט חדש, להצטרף כאיש צוות ואחר כך כסקיפר לדליוורי, ואז להיכנס לעומק התחום כשכיר אצל אחד העסקים הוותיקים יותר. הטובים והמתמידים יישארו ויצמחו לדור הבא שישיט אותנו אל עבר יאכטת החלומות שלנו.... 9 כחול /// 2022 י נ ואר

שיט תחרותי זה דבר מרהיב. סירות מהירות מרחפות מעל המים, שייטים נלהבים ושזופים מותחים חבלים ומתאמצים על מנת לנצח ולהפליג יותר מהר. בדרך כלל, התמונות שאנו רואים הן של סירות מרחפות ויאכטות מרהיבות וימאים מסוקסים אבל לפעמים, תאונות קורות. הינה אחת SailGP תחרות התחרויות המלהיבות והפחות מוכרות. מדובר בתחרות קטמרנים אשר מדלגת בעולם, והתחרות מתקיימת במסגרת ליגה בין הקבוצות השונות. בדצמבר האחרון, במהלך תהליך הזינוק ארעה התנגשות בין הצוות הבריטי (בסירה האדומה) לצוות היפני (בסירה הלבנה). הבריטים פשוט חתכו את הבידון הימני של היפנים לשניים, ראו בתמונה את החרטום הימני צף מימין. למרות שמדובר בתחרות, הבריטים עצרו מיד את תהליך הזינוק, והתייצבו לסייע ליפנים. סירות הליווי וההצלה של מארגני התחרות, הגיעו זמן קצר לאחר הארוע והחלו לסייע בבקרת הנזקים. אין ספק, ימאות אמיתית וראויה לציון! למעקב אחרי התחרות לחצו כאן גל קדר תמונה פותחת ימאות אמיתית David Gray for SailGP צילום: 2022 י נ ואר /// כחול 10

11 כחול /// 2022 י נ ואר

הפלגה במפרץ אילת שלומי איוביכתב וצילם 2022 י נ ואר /// כחול 12

הפלגה במפרץ אילת היא חוויה שונה לגמרי מהפלגה בחופי ישראל של הים התיכון. אז נכון שתשמעו תגובות כמו "מפרץ קטן" "אין לאן להפליג" ולמרות זאת מפרץ אילת יפתיע אתכם בגדול וכנראה שגם תתמכרו ותרצו לחזור להפליג שוב. אחד היתרונות הגדולים ביותר של הפלגה במפרץ אילת היא חווית ההפלגה בים "נטול גלים" (למעט מספר ימים בודדים בשנה בהם מתפתחת רוח דרומית המעלה גלים). סתלבט דרומי הים השטוח מאפשר הפלגה נעימה ושקטה, ובנוסף בונוס גדול מאד, האפשרות לעגון, ממש כמו במפרץ יווני או טורקי. באילת כמעט בכל הפלגה עוצרים לקפיצת ריענון, שנירקול, חתירה על סאפ, סטאלבט על הסיפון עם שתיה ואוכל טוב. כל זה בשעה כשהיאכטה לא מטלטלת וההרגשה סבבה - יוון כבר אמרנו? אבל רגע, מותר לזרוק עוגן באילת? איך נדע שאנחנו לא בשמורת טבע? איך נדאג לא לפגוע באלמוגים? הפתרון באילת מושלם. אין צורך לזרוק עוגן. ישנם מצופי קשירה בקרבת החופים המיועדים להיקשרות. גישת חרטום פשוטה למצוף קשירת חבל אחד ואנחנו קשורים בבטחה מבלי לעבוד קשה ומבלי לפגוע בשמורת הטבע המדהימה. את נקודות הקשירה האלה תמצאו בחוף הצפוני, חוף החשמל (דרומית לבסיס חיל הים), מול מרינה תור ים בדרום וגם מול חוף הנסיכה הדרומי שהוא הדרומי ביותר. מפליגים עם מפרשים! לחובבי המפרשים שבינינו, הרוח באילת אינה 10-20 , עוצרת! הרוח האופיינית היא צפונית קשרים. רוח צפונית באילת היא רוח המגיעה מהחוף אל הים ולמרות עוצמת הרוח הים נשאר שקט, נעים ומתאים להפלגה ביאכטת מפרשים, וכן, תפגשו את הצפונית הזו גם בשעות הבוקר בעלים שלומי איובי, SAIL של בית הספר מזמין את השייטים לגלות יעד חדש, וממש קרוב אלינו! 13 כחול /// 2022 י נ ואר

המוקדמות. גולת הכותרת של המפרץ, היא הנוף עוצר הנשימה! הרי אדום שבכל יום ובכל שעה מחליפים צבע, השקיעות המטורפות (בעיקר בחורף) והמים הכחולים והצלולים של המפרץ! מילה על מזג האוויר אם תחזית מזג האוויר מנבאת גשם וקור זה הזמן לעלות על מטוס או להדרים עם הרכב ותוך זמן קצר אתה בעולם קיצי. בחורף האילתי מהשנה) וימי 90% ימי שמש ( 330 יש יותר מ- קשר 13 גשם בודדים, הרוח הממוצעת היא של מעלות 22-20 והטמפרטורה הממוצעת היא של 23 ביום, טמפרטורת המים הממוצעת היא מעלות. שלמה ארצי מיטיב לשיר זאת: יותר מזה אנחנו לא צריכים... כמה דברים שכדאי לדעת על הפלגה באילת: מרינה אילת המרינה באילת מחולקת לשניים: החלק החיצוני שמעבר לגשר, שם עוגנות יאכטות מסחריות וגם אנחנו ב"סייל" עוגנים שם עם כלי השיט שלנו. היתרון בחלק החיצוני הוא שאין מגבלה של שעות לפתיחת הגשר לצורך יציאה לכלי שיט גבוהים ולמפרשיות. החיסרון הוא בימי החורף, ברוחות דרומיות, במקרים כאלה המרינה פשוט לא מוגנת מספיק וברוחות דרומיות חזקות, רוב היאכטות נכנסות לעגינה זמנית בחלק הפנימי. החלק הפנימי, החלק הגדול והנכבד במרינה, בו עוגנות יאכטות וסירות פרטיות אבל תמצאו שם גם לא מעט יאכטות מסחריות שאין להן מקום עגינה בחוץ. היתרון של המרינה הפנימית היא שהמרינה מאוד מוגנת, גם בסערות חזקות מאוד כמו . החיסרון 2020 האחרונה שפקדה אותנו במרץ הגדול הוא במעבר מתחת לגשר לכלי שיט גבוהים ולמפרשיות. כלי שיט שיציאתם מחייבת את פתיחת גשר לכניסה ויציאה חייבים לעמוד במגבלת שעות פתיחה מוגדרות (בערך כל שעתיים בשעות היום, משתנה מדי פעם). מגבלה זו משמעותית במיוחד למי שמעוניין לצאת להפלגת ערב או לילה בים וחייב להיצמד לשעות הפתיחה של הגשר. VHF האזנה למכשיר הקשר באילת, כל כלי השיט, המרינה, נמל אילת, חיל 11 . בערוץ 11 הים והשיטור הימי מאזינים לערוץ מתנהל כל הקשר בין הספינות והרשויות לגבי תנועת כלי שיט, בטיחות וספציפית באילת – גם מצב מצוקה. כמובן לפי החוק יש להאזין לערוץ במקביל, אך בכל זאת, כל התקשורת שלכם 16 .11 , כולל מצבי מצוקה, תהיה בערוץ VHF ב־ 2022 י נ ואר /// כחול 14

מטר מהחוף 300 קו כמו שכבר אמרנו, מפרץ אילת לא גדול ואינו עמוס בכלי שיט, במיוחד בקיץ ובסופי שבוע. מטר 300 באילת קיימים מצופי סימון לקו ה־ מהחוף. מצופים צהובים בצורה של חצי חבית, בלילה המצופים מנצנצים בצבע לבן. אסור מטר מכל חוף רחצה 300 להיכנס לשטח הנמצא מוכרז (כל חוף שיש בו סוכת מציל). בנוסף, דרומית למרינה הדרומית (תור ים), כל רצועת החוף עד הגבול היא שמורת טבע, גם שם הכניסה אסורה! 300 בכל שאר החופים ניתן לחצות את קו ה־ מטר רק לצורך יציאה וכניסה. נכון שזה רשום בחוק ולא קראתם את זה כרגע פעם ראשונה, אבל באילת זה מסומן ונאכף. גבולות ירדן ומצרים אילת חולקת גבול ימי עם ירדן ממזרח ומצרים מדרום. בניגוד להפלגה במרכז הארץ, שם אם יצאנו מתחום המים הטריטוריאליים של ישראל, אמנם יצאנו מגבולות הארץ אבל עברנו למים בינלאומיים. באילת לעומת זאת, אין מים בינלאומיים בין שטח ישראל לירדן או למצרים ולכן המשמעות של הפלגה בקרבת הגבול היא בעצם הפלגה של כמה עשרות או מאות מטרים מטרים 100 משטח מדינה אחרת, לכן יש לשמור מהגבול לפי הנחיות חיל הים. המלצתי היא מטרים. 300-400 לשמור מרחק של לפחות בסיס חיל הים ונמל אילת בסיס חיל הים באילת ממוקם בלב העניינים, דרומית לחוף "קיסוסקי" וקניון מול הים. יש מטר ממזרח לבסיס. 100 לשמור מרחק של לנמל האזרחי, הנמצא קצת יותר דרומה צמוד לדולפין ריף (דרומית לנמל), אין שטח סגור מוגדר אבל מומלץ להכיר ולהבין שמדובר בשטח תפעולי של הנמל. אין כל סיבה להיצמד לרציף או לאוניות הקשורות אליו כי אנחנו עלולים להפריע, במיוחד בתקופה הזו שהנמל בשיפוצים ויש על הרציף עבודות שכוללות גם צלילות, פשוט אין סיבה להיות שם. בכל מקרה אבל רגע, מותר לזרוק עוגן באילת? איך נדע שאנחנו לא בשמורת טבע? איך נדאג לא לפגוע באלמוגים? הפתרון באילת מושלם. אין צורך לזרוק עוגן. ישנם מצופי קשירה בקרבת החופים המיועדים להיקשרות צילום: כחול מגזין השיט

כדאי לדעת ששטח המפרץ נחשב שטח תפעולי של הנמל ויש לדאוג לפנות דרך ולא להפריע לתמרון אוניות וגוררות הפועלות במפרץ. אני יכול להרגיע אתכם שאין הרבה תנועה בנמל וברוב המקרים לא תאלצו לשנות כיוון הפלגה עקב העבודות בנמל. הפלגה בלילה כלי שיט היוצאים להפלגה בלילה מודיעים לחיל הים על אזור ההפלגה שלהם, סוג כלי השיט, מספר האנשים ועוד שאלות שתשאלו על ידם. התקשורת מתבצעת דרך מכשיר הקשר ) במידה 08-6366479( או טלפונית 11 בערוץ ולא תודיעו – חיל הים יעלה מולכם ויבקש את הפרטים הנדרשים. צפיפות ועומס כלי שיט בימי הקיץ ובעיקר בסופי השבוע ישנה תנועה מטר דרומית 1,000 ערה של כלי שיט, במיוחד לחוף הצפוני של המפרץ. באזור זה אסורה לחלוטין הפלגה של אופנועי ים (לא קורה בפועל ולא נאכף) ואסורה הפלגה של סירות מצנח. גם לשאר כלי השיט מומלץ להגביר ערנות ולהשתדל להדרים כמה שניתן (כמובן בהתאם למצב הים). לסיכום, הפלגה באילת מומלצת ביותר למשיטים בכל הדרגות אנחנו מחכים לכם! גולת הכותרת של המפרץ, היא הנוף עוצר הנשימה! הרי אדום שבכל יום ובכל שעה מחליפים צבע, השקיעות המטורפות (בעיקר בחורף) והמים הכחולים והצלולים של המפרץ! 2022 י נ ואר /// כחול 16

עומר קנזכתב הצלת חיים באמצע האטלנטי

לפני כשנתיים רכשתי בקרואטיה קטמרן מדגם , לאחר CINNAMON , בשם LAGOON 440 כל התיקונים, ההתקנות והתוספות המתבקשות כדי להפוך יאכטת צ'רטר בת עשר שנים לראויה להפלגה ארוכה יצאנו אני ומשפחתי 8 , רפאל 10 (אישתי ושלושה ילדים - עידית ) להפלגה שהיא הגשמת חלום של 5 ואיליה שנים רבות. מקרואטיה הפלגנו ליוון ושטנו באיים האיונים, בפלופונז ובים האגאי. השנה, לאחר הפסקה של כמה חודשים בחורף, יצאנו בחודש מאי מהאי לרוס ושטנו מערבה דרך סיציליה, סרדיניה האיים הבאלריים ודרום ספרד עד גיברלטר. במשך כל ההפלגה הייתי מאוד מודע לנושא הפליטים המנסים (וברוב המקרים גם מצליחים) לעבור לאירופה דרך הים. ראיתי מחנות פליטים באיים היוונים, פליטים שעובדים בחקלאות ובעבודות כפיים אחרות באיי איטליה וספרד. גם ערוצי ה־ תכופות PAN PAN עמוסים בהודעות VHF המבקשות להיות ערניים לסירות מהגרים. בחודש נובמבר יצאנו מהים התיכון לאיים הקנרים, שם, נושא המהגרים חמור יותר ממקומות אחרים אך לא נתקלתי באופן אישי בסירות מהגרים בים, אלא רק במהגרים הוותיקים שנשארו באיים. חוצים אוקיאנוס באמצע דצמבר, לאחר כל ההכנות יצאנו ממרינת סנטה קרוז בטנריף לכיוון איי קייפ ורדה בכוונה להישאר שם כשבוע ולהמשיך לברבדוס, או במילים אחרות, לחצות את האוקיאנוס. מזג האוויר היה מצוין והרוחות היו קצת חלשות לעונה אך השיט באוקיאנוס מצוין שעות ביממה. 24 בעזרת ספיניקר מנופח ודיברתי FLY BRIDGE ביום הרביעי ישבתי ב־ עם טוהר, חובל מחיל הים בחופשת שחרור שהצטרף אלינו להפלגה. לפתע ראיתי באופק סירה קטנה שבצבצה מדי פעם מבין הגלים. מרחוק היא נראתה כמו סירת דייגים קטנה אך זה היה מוזר כי החוף הקרוב היה במרחק של מייל. התקרבנו קצת ודרך המשקפת ראינו 160 אדם עומד על החרטום ומנופף בבד אדום. היה ברור שמדובר באות מצוקה, דיברתי עם הצוות סירת המהגרים כפי שצולמה על ידי CINNAMON צוות היאכטה 19 כחול /// 2022 י נ ואר

וניסינו לחשוב על כל התרחישים האפשריים. גם אפשרות לפיראטיות עברה כתרחיש אפשרי, אך כאשר הורדנו מפרשים והתקרבנו עוד, טוהר שצפה במשקפת הבחין שהסירה מלאה באנשים. היה ברור שמדובר במהגרים שנמצאים במצוקה. מיד יצרתי קשר, בעזרת הטלפון הלוויני, דרך חבר שנמצא בלאס פאלמאס באיים הקנרים עם משמר החופים הספרדי, תיארתי את המצב ושלחתי מיקום. למרות החששות התקרבנו עד לטווח צעקות וגילינו מחזה מדהים. סירת עץ אפריקאית בתוכה כמאה אנשים יושבים כתף אל כתף. רובם נראו במצב של כמעט חוסר הכרה. חלק הגיבו בשמחה כשראו אותנו אך רבים כבר היו אפתיים לגמרי. בצעקות הבנו שהם יצאו מגמביה לפני כשבועיים לכיוון האיים הקנרים. מייל מול הרוח והגלים. 900 המרחק הוא כ־ לאחר כמה ימי הפלגה התקלקל המנוע ומאז הם נסחפים דרומה עם הרוח והזרם. המים אזלו והשמש קפחה ולדבריהם היו מקרי מוות כל יום. מיד הכנו מכלי מים ואוכל שארזנו בתיקים אטומים. האוכל היה בעיקר ביסקוויטים ושוקולד כדי לספק קלוריות מהירות. בהתחלה ניסינו לזרוק את השקים לפניהם אך לא היה להם היגוי מדויק מספיק כדי לתפוס. הרמנו בחזרה את המים והאוכל והעברנו להם באמצעות חבל שזרקנו אליהם עם משקולת. לא פשוט עם הגלים באוקיאנוס, למרות שהים היה יחסית מאוד רגוע וממש כמעט התנגשתי בהם. הסברתי להם כמה פעמים שקראנו לעזרה ומשמר החופים בלאס פאלמאס הודיע לי מייל מהנקודה הוסטה 77 שמכלית שנמצאת אלינו. ההרגשה הכללית בסירה, לאורך כל האירוע הייתה של מתח. כולנו רצינו לעשות הכל על הצד הטוב ביותר וללא טעויות. הילדים שנחשפו למראות לא קלים נשארו רוב הזמן בתאים ורק לאחר מכן דיברנו על מה שקרה. במעקב שעשינו לאחר מכן, מהסירה שמצאנו בני אדם אשר הועברו לטנריף, רובם 105 חולצו התאוששו במהלך שלושת ימי השיט לאיים הקנרים אך כמה נזקקו לטיפול רפואי ונלקחו לבית חולים. יותר מעשרים 2021 לאיים הקנרים הגיעו בשנת אלף מהגרים דרך הים. הרבה מהם בסירות דומות לסירה שבה פגשנו. קשה להעריך ולדמיין כמה סירות נעלמות בים עם הצוות והנוסעים. פקחו עיניים בכל הפלגה, זה מציל חיים. ניתן לעקוב CINNAMON עמר קנז – יאכטה five_go_to_sea אחרינו באינסטגרם - @ היה ברור שמדובר באות מצוקה, דיברתי עם הצוות וניסינו לחשוב על כל התרחישים האפשריים 2022 י נ ואר /// כחול 20

סקרי גוף לכלי שייט מאושר על ידי רספ״ן ישראלי סקר גוף ושמאות להערכת פוליסת ביטוח ונזק ביטוחי שמאות מס רכישה (רשות המיסים) בדיקת כלי שייט טרם רכישה אקווריוס הנדסה ימית שירותי שמאות ימים ופתרונות הנדסיים וטכנים בכלי שנה! 15 שייט מכל הסוגים. ניסיון של מעל שירות מקצועי, אמין ואדיב. +972-50-6668306 טל: pazdnikov.sergey@gmail .com aquariusmarinesurvey.com כ"ס 5-60 טוהטסו יפן מנועי חיצון מכירה · שרות · חלפים dani@diesel2003.co.il · מייל: 08-9781188 א.תצפוני, לוד · טל':

MANGUSTA GRANSPORT 33 יח"צ צילום יורם ינאי כתב

אלגנטיות, נוחות וביצועים יוצאי דופן בעיצוב איטלקי משובח מטרים בלבד 33- והכל ב 23 כחול /// 2022 י נ ואר

, או בעברית נמיה, היא החיה Mangusta היחידה שיכולה לקטול נחש קוברה. ואכן 1985 היאכטה הראשונה אשר הושקה ב־ בלעה את המנועית המהירה והעוצמתית ביותר של אותם ימים, דגם הקוברה של אחת מהמספנות המתחרות באיטליה, טכנומרין ). מאז, כל דגמי המנגוסטה Tecnomarine( )Overmarine שיצאו ממספנות אוברמרין ( זכו להצלחה בזכות תכונות מיוחדות כמו מראה, ביצועים, נוחות וטכנולוגיה מתקדמת. ג'וזפה בלדוצ'י, מייסד מספנות אוברמרין, החל את דרכו כפועל צעיר במספנה ההיסטורית ) איטליה, אך רוח היזמות Viareggio בויאה־רגו ( שפיעמה בו הביאה אותו להקים את קבוצת ). מספנות Overmarine Group אוברמרין ( אוברמרין מייצרות את דגמי המנגוסטה הייחודיים בעשרה אתרים שונים באיטליה. המסורת של המשפחה האיטלקית השורשית נמשכת וגם כיום, המספנות מנוהלות ונמצאות בבעלות ילדיו 80 הושקה המנגוסטה 1990 של ג'וזפה. בשנת האייקונית, יאכטה ששינתה את פני התעשיה והוכיחה שבעלי יאכטות לא צריכים להתפשר בין מהירות ונפח לבין ספורטיביות ונוחות. המנגוסטה הייתה כלי שיט ספורטיבי עם ביצועים 80 מרשימים ונוחות יוצאת דופן. הייתה זו היאכטה אשר הביאה להכרה עולמית במותג. כאן החל של מספנות אוברמרין, Maxi Open עידן דגמי ה־ שהחלו להשיק יאכטות גדולות יותר ויותר. הקו העיצובי של מנגוסטה, עם סגנון הזרימה הנקי והדינמי, כבר ידוע בעולם כולו כקלאסיקה של מנועיות יפות, מתקדמות ומפנקות. ממשיכה את מסורת 33 ה־מנגוסטה גרנדספורט המצוינות, אבל הפעם עם יאכטה 'שומטת לסת'. האם זהו העיצוב האיטלקי האלגנטי, הביצועים המטורפים, הטכנולוגיה המתקדמת או אולי מכלול התכונות שנותן לבעלים המאושרים וילה איטלקית עשויה זכוכית ומתכת שטסה על המים? באמת קשה להחליט. אבל, השופטים והמבקרים בתצוגה המקדימה של תערוכת הסירות בפורט לודרדייל, פלורידה, כבר החליטו, הגרנד ספורט שבתה את ליבם. 33 מטר זוהי היאכטה הקטנה 33.3 באורך כולל של ביותר בצי של מנגוסטה, זהו נתון מרשים הייתה כלי שיט 80 המנגוסטה ספורטיבי עם ביצועים מרשימים ונוחות יוצאת דופן. הייתה זו היאכטה אשר הביאה להכרה עולמית במותג. כאן של Maxi Open החל עידן דגמי ה- מספנות אוברמרין, שהחלו להשיק יאכטות גדולות יותר ויותר 2022 י נ ואר /// כחול 24

25 כחול /// 2022 י נ ואר

שלמעשה מעניק לבעלים ערך מוסף במיוחד מכיוון שרמת הנוחות ונפח חללי הפנים בגרנד משתווים לאלו של כלים גדולים יותר. 33 ספורט המתכננים חיברו בהצלחה רבה את חללי הפנים עם הטבע בחוץ והתנועה ביניהם קלה מאוד. העיצוב האיטלקי הינו אלגנטי ומשרה אווירת נוחות ותחושה ביתית בסלון, באיזור ההסעדה, במעברים ממקום למקום ובחדרי המגורים. קווים רכים, ארוכים ומרגיעים שולטים בכל פרט, קטן כגדול. אחת הבחירות הנועזות של המתכננים היא הצבת מ"ר, באזור 40 סוויטת הבעלים, בשטח מעל החרטום, כך שמהחלונות המוצבים אל כיוון השיט נשקף נוף פנורמי של מרחבי הים. המקלחת גדולה, מרווחת ויפה ומופרדת מהקבינה באמצעות שקוף הנאטם בלחיצת כפתור. LCD קיר זכוכית בסוויטה חללי אחסון ומגירות רבים, שולחן איפור ומסך טלוויזיה שנשלף מהתקרה. הסוויטה מאפשרת פרטיות מוחלטת מכיוון שחדרי האורחים ממוקמים כולם בסיפון התחתון. ארבעת חדרי האירוח, שניים זוגיים ושניים בהם מיטות נפרדות אותן ניתן להצמיד, מסוגלים להכיל עד שמונה אורחים בנוחיות רבה. החדרים רחבים והתקרות גבוהות, בכל חדר מסך טלוויזיה בלתי־נראה עד לרגע בו הטלוויזיה מופעלת, כמו כן לכל חדר צמוד חדר שירותים המצויד בכל הנוחיות. בקדמת סיפון זה ממוקמים גם חדרי הצוות. מנגוסטה מאפשרת התאמה אישית, כמעט בלתי מוגבלת, של תצורות החדרים, כמו גם הוספת נקודות שליטה על מערכות היאכטה באזורים שונים ואמצעי בטיחות כך שגם ילדים קטנים יוכלו להתרוצץ על הכלי בבטחה. 1,000 קומפקטיים - IPS ארבעה מנועי וולוו פנטה כ"ס כ"א - מניעים את היאכטה למהירות מירבית קשר ומעניקים לא רק נוחות תפעולית 25 של אלא גם חדר מנועים קטן יותר וכתוצאה, חללי מגורים גדולים במיוחד. במהירות שיוט מומלצת קשר צריכת הדלק אופטימלית ונותנת טווח 21 של מייל ימי, לצד ויברציות ודציבלים 330 של עד נמוכים. היאכטה מצוידת במערכת גישה לרציף הנשלטת באמצעות ג'ויסטיק ומערכת מיצוב דינמית המאפשרת לכלי לעמוד במים במיקום קבוע ללא עוגן. שתי תכונות אלו והטכנולוגיה המתקדמת שמאחוריהן זוכות להתלהבות מיוחדת 2022 י נ ואר /// כחול 26

את עמדת הפיקוד בסיפון העליון ניתן לקבל כמבנה סגור, פתוח או שילוב יצירתי של השניים, בהתאם להעדפת הבעלים מצד המתעניינים. נוחות מוגברת מתקבלת תודות לארבעה סנפירי ייצוב מתוצרת המפריין ), מערכת זו נכנסת לפעולה Humphreen( ומשככת את נדנודי היאכטה כשהיא לא בתנועה. את עמדת הפיקוד בסיפון העליון ניתן לקבל כמבנה סגור, פתוח או שילוב יצירתי של השניים, בהתאם להעדפת הבעלים. הגישה מעמדת הפיקוד לאזור החרטום קלה במיוחד מכיוון ששניהם נמצאים באותו סיפון מרהיב מ"ר. התכנון של סיפון זה מתמקד 56 ששטחו בהנאה ונוחות של הבעלים והאורחים. בחלקו הקדמי בריכת 'אינסוף' בעלת דופן שקופה וג'קוזי, מיטות שיזוף גדולות, לאונג' הכולל ספה גדולה ונוחה ושולחן רחב. מסביב נפרש הנוף, פתוח ללא הפרעה תודות למעקות נירוסטה מינימליסטים. בנוסף, בחלק האחורי של הסיפון ממוקמים בריכת ג'קוזי נוספת עם דופן שקופה, אזור ישיבה, בר ומקרר. מכאן אנחנו יורדים אל הסיפון הראשי במדרגות צד עשויות עץ. עם הכניסה לסלון הרחב בסיפון הראשי, תופס את העין הגובה המרשים של התקרות והגודל של החלונות, שכולם ניתנים לפתיחה והמכניסים אור טבעי ואוויר ים מרענן לחלל. בין ספות יצרן MANGUSTA GRANSPORT 33 מטר 33.3 אורך: מטר 1.9 שוקע: כ"ס כ"א 1,000 ארבעה וולבו מנועים: קשר 25 מהירות מירבית: סטרים יאכטות יבואן בישראל: לקבלת הצעת מחיר לחץ כאן ) שבסלון Minotti העילית האיטלקי מינוטי ( לבין המטבח המצויד לעילא, מוצב שולחן אוכל לשמונה סועדים. צבעים בהירים, ניטרליים וטבעיים נבחרו בידי המעצבים והבעלים עבור הריהוט. החומרים - עור וטקסטיל משובחים ורכים להפליא מזמינים נגיעה והתרפקות. הרצפה עשויה עץ אלון בגוון חול. שני גרמי מדרגות מובילים למטה אל הירכתיים. כאן נפתח בלחיצת כפתור משטח שיזוף נרחב הכולל מקלחת, רמקולים וסולם שחיה. המשטח המחבר את השייטים אל המים מהווה למעשה חוף רחצה פרטי. מאחוריו, מוסתר בתריס, נמצא חלל מטר ויש בו 5.6 אחסון לסירת שירות באורך עד מקום לצעצועי ים נוספים כמו שני אופנועי־ים. יש עוד הרבה תכונות 33 למנגוסטה גרנדספורט מעניינות, אבל רק מפגש בלתי אמצעי עם המנגוסטה יצליח להעביר את התחושה שכלי שיט זה נותן. זו לא רק יאכטה בעיצוב איטלקי יפיפה ותכנון מושלם, זהו כלי שיט בעל ממדים צנועים יחסית המעניק לבעליו נוחות מפנקת וביצועים מרשימים המשתווים לאלו של יאכטה גדולה בהרבה וכל זאת לצד עלויות תפעול מופחתות 33 ומערכות ניהוג קלות להפעלה. הגרנדספורט היא יאכטה חדשנית ומרגשת המיועדת לכיף ותענוג למבוגרים ולמשפחות עם ילדים קטנים כאחד. יאכטה המעניקה לבעליה יותר ממה שנראה לעין. 27 כחול /// 2022 י נ ואר

מרינה קרן ושי גורביץ מאת ובאדיבות הכותבים onfilm צילום חוצים את תעלת קיל לאורכה 2022 י נ ואר /// כחול 28

לאחר הפלגה ארוכה בים הצפוני הגיעו מרינה ושי לתעלה המחברת את הים הבלטי לים הצפוני ולאוקיאנוס האטלנטי: תעלת קיל ). חציית נתיב מים סואן ומרכזי היא KIEL( חוויה מעניינת ואתגרית המחייבת תכנון והכנה, ראו בעמודים הבאים. לקריאת כל יומן המסע של מרינה ושי – לחצו כאן )Holtenau מהולטנאו ( בים הבלטי לבראונסבאטל )Brunsbuttel( אנחנו קמים מוקדם יחסית ומגלים שסימון ) מודיע שהוא כבר פתוח Lock האורות על הלוק ( לכניסת האוניות הגדולות, הלוק הוא בריכה גדולה המהווה חלק מהתעלה. על ידי שאיבת מים לתוכה ניתן להתגבר על הפרשי הגובה בין התעלה ובין הים הבלטי ולנטרל את הפרשי הגאות והשפל של הים הצפוני. אנחנו משחררים חבלים מיד ומצטרפים לעוד ארבע־חמש יאכטות שגם הן ממתינות לכניסה. ההמתנה מתבצעת מול הלוק באזור שמיועד לכך, כשהסירות הממתינות מסתובבות סביב עצמן בריקוד ארוך. ההמתנה מתארכת עד שמגיעה אנייה גדולה שכנראה המתינו לה, וסוף סוף נדלקים האורות הלבנים שמסמנים לנו שאפשר להיכנס. האניות הגדולות תופסות את הצד השמאלי של הלוק, ואנחנו נכנסים בטור ונקשרים דופן ימין לרציף צף ונמוך מאד. את הפנדרים הנמכנו מראש ממש לקו המים. עד שמסתיימת הקשירה ומתחילים Photo: onfilm 29 כחול /// 2022 י נ ואר

להסתכל סביב, כבר מסתיים שינוי הגובה ואנחנו יוצאים קדימה במהירות ומתיישרים לאורך צד מטר והיא 100 ימין של התעלה. רוחב התעלה כ־ מייל, ואנחנו 54 עמוקה לכל רוחבה. אורכה קשרים, "על מנוע", 7 מפליגים במהירות של במטרה להגיע באור יום לצידה השני של התעלה, לבראונסבאטל. התנועה בתעלה רגועה. מותר להרים מפרשים בנוסף למנוע, אבל לא נראה שזה יועיל במיוחד. האניות שיצאו אחרינו מהלוק מפליגות במהירות קשרים (המהירות המרבית המותרת 8 של בתעלה) כך שאחרי זמן לא רב הן עוקפות אותנו מטר בלבד. זו חוויה מעניינת 50-80 במרחק של כשדבר ענק כזה עובר אותך כל כך קרוב ולאט. כלי רכב חוצים את התעלה מצד לצד בגשרים מ') או במעבורות קטנות. 40 גבוהים מאד ( יש זכות קדימה למעבורות האלה, אבל אנחנו לומדים מהר מאד שהן "מתפרצות" לתעלה בצורה מחושבת ומתוכננת בדיוק ברווחים שבין כלי השיט שמפליגים לאורכה, כך שבפועל אין צורך מצדנו לפנות להן דרך. 8 אנחנו מגיעים לבראונסבאטל אחה"צ, לאחר כ־ שעות הפלגה ומגלים שברציף הדלק אין בכלל דלק, וממשיכים למעגנה הקטנה שצמודה ללוק ביציאה מהתעלה. אנחנו מתכננים לצאת מהתעלה אל נהר האלבה מחר בבוקר בשעה שזרמי הגאות הופכים לזרמי שפל שיעזרו ביציאה מערבה, ארחיב על זה בהמשך. רק בצד האחר של המעגנה יש חשמל ומים, אנחנו מניעים מנוע לעשר דקות של טעינת מצברים אחרי שטיילנו קצת בעיר ולפני שאנחנו פורשים לישון. )Brunbuttel מבראונסבאטל ( -)Cuxhavene לקוקסהאבן ( מיילים בלבד. 17 היום מתוכנן לג קצר של הפרמטר החשוב לתכנון היום הוא בחירת השעה .)Elbe( הנכונה לצאת מהלוק אל נהר האלבה זרמי הגאות והשפל בנהר עלולים להיות חזקים מאד עד כדי מספר קשרים ולכן אנחנו בודקים ,10:00 את המפות והטבלאות ובוחרים את השעה שבה נכון למחר זרמי הגאות פוסקים ומתחילים קשרים 2 זרמי השפל. היום הזרמים יגיעו לכדי שיעזרו לנו בהתקדמות מערבה. אחד מהעוגנים במעגנה מעדכן שהוא דיבר עם והלוק אמור להיפתח בתוך VHF הלוק בערוץ ה־ חצי שעה בזמן שמתאים לנו בדיוק, אז אנחנו מתארגנים ליציאה והתמקמות באזור ההמתנה שמול הלוק. ההמתנה מתארכת ומתארכת. הלוק נפתח ונכנסת אנייה אחת, אך לא מתאפשר עדיין ליאכטות להיכנס, ובמשך שעה כמעט אנחנו רוקדים סביב עוד חמש יאכטות עד שמגיעות עוד שתי אניות שנכנסות ללוק וסוף ההפלגה בנהר האלבה נעשית לאורך נתיב שיט מסודר ומסומן לכל אורכו במצופים ירוקים ואדומים, והיא עוברת מהר יחסית בעזרת זרמי השפל 2022 י נ ואר /// כחול 30

סוף מאשרים לנו להיכנס. ההפלגה בנהר האלבה נעשית לאורך נתיב שיט מסודר ומסומן לכל אורכו במצופים ירוקים ואדומים, והיא עוברת מהר יחסית בעזרת זרמי השפל. מזג האוויר עדיין סגרירי וקריר. נכנסים ומוצאים שהיא די מלאה Cuxhavene למרינה של ואין מקום עגינה לונג־סייד כפי שקיווינו. אנחנו מוצאים בקושי מקום פנוי לעגינה עם חרטום לרציף בצמוד לאצבע קצרה מאד ונמוכה, והכל מתחת לרוח. מתארגנים מחדש בזריזות ומסיימים בהצלחה את הגישה המורכבת, לא מעט בזכות עזרה מהרציף של אחד העוגנים המקומיים. הקשירה נעשית עם שני חבלי חרטום לרציף, בלם חרטום לאצבע, ניצב לאצבע באמצע היאכטה, והירכתיים כלל לא קשורות. במרינה יש את כל השירותים האפשריים כולל חשמל, מים, דלק, כביסה, מסעדה, עגלות ציוד וכ"ו. אנחנו מחליטים להישאר שם יום אחד לצורך מנוחה, כביסות והתארגנות ללג הארוך שמצפה לנו לכיוון אמסטרדם. לקריאת כל יומן המסע – לחצו כאן טיפים לקראת חציית תעלת שיט 10 כמו בכל נושא ובמיוחד בנושאי | 1 סוף מעשה במחשבה ניווט: , או, לפני שאתם מתכוננים תחילה לחצות תעלה תשקיעו בלימוד ותכננו בהתאם. הנתונים החשובים הם: | 2 אורך התעלה, משך החצייה, גובה הגשרים, המהירות המותרת ונקודות בהן ניתן לעגון בדרך. נתונים אלו חשובים לעניין כמות דלק בה יש להצטייד, מספר אנשי צוות הדרושים וכמובן ההספקה בה יש להצטייד. ישנן תעלות, כמו סואץ או פנמה לדוגמה, בהן יתכן מצב שבו במהלך המעבר יהיה עיכוב בשל סיבה טכנית או אחרת שתאלץ את כלי השיט להמתין בעגינה זמן שעלול להתארך למספר ימים. כניסה ויציאה לוגים: | 3 מלוג זה תהליך החייב להתבצע במהירות. יש להכין חבלים מתאימים ולוודא שהצוות מיומן בקשירה ושחרור מהיר. המעבר ברוב עלות כספית: | 4 התעלות כרוך בתשלום. רצוי לבדוק מראש את העלות ואת שיטת התשלום הנדרשת על ידי המפעיל. בתעלת סואץ המעבר כרוך בשכירת סוכן, רצוי לסגור מראש את עלותו. יש תעלות המחייבות שיט עם | 5 , כדאי לבדוק את נושא מקומי נתב התשר המקובל כדי למנוע הפתעות. ללמוד את הוראות השיט חשוב | 6 לכל תעלה. מהו מקום המיוחדות ההמתנה לפני הכניסה, רשת הקשר בה יש להאזין, שיטת המיצוף בתעלה ושרותי גרירה, חילוץ ותיקון. לסכם מראש עם יאכטה כדאי | 7 בה אתם חוצים על מקבילה ליאכטה הפלגה צמודה. בתעלות מסוימות יש להקשר בתוך הלוג בזוגות. רתיקה לכלי שיט מקביל בגודלו לשלך עשויה למנוע נזקים. במקרה של תקלת מנוע רצוי שתהיה לידך יאכטה שיש לה יכולת גרירה עד לפתח התעלה. גרירה על ידי רשות התעלה עלולה להיות יקרה מאוד. האם ההפלגה בתעלה הינה | 8 . לדוגמה: במקביל לאוניות סוחר בתעלת סואץ זה לא מקובל ואילו בתעלת קיל זה הנוהל. הפלגה במקביל לאוניית סוחר מחייבת ערנות מוגברת, במיוחד בהפלגה בה הראות לקויה. יש לכך השלכה על מספר אנשי הצוות הנדרשים. השמע במדויק ובאופן מידי | 9 . אי ציות להוראות רשות התעלה יכול להיות מסוכן וכמובן יכול להסתיים בקנס כספי גבוה או הליך פלילי. .זרמים, רוחות ומזג אוויר | 10 לפני הכניסה כדאי ללמוד היטב את הנושאים האלה. לעבור את תעלת סואץ בסופת חול המורידה את טווחי הראיה אינו רעיון טוב. ניצול הזרמים והרוחות ביציאה מהתעלה גם הוא נושא שחובה להכיר. אם ביציאה מערבה מתעלת קורינטוס-יוון מצפה קשר אולי 30 לנו רוח מערבית של כדאי לחכות עד שתחלש? 31 כחול /// 2022 י נ ואר

RkJQdWJsaXNoZXIy NTkzMDY=